COMMISSIONER
FOR INFORMATION OF PUBLIC IMPORTANCE
AND PERSONAL DATA PROTECTION

logo novi


COMMISSIONER
FOR INFORMATION OF PUBLIC IMPORTANCE
AND PERSONAL DATA PROTECTION



logo novi

COMMISSIONER
FOR INFORMATION OF PUBLIC IMPORTANCE AND PERSONAL DATA PROTECTION

Version in Serbian only.

Повереник за информације од јавног значаја и заштиту података о личности поднео је Уставном суду Предлог за оцену уставности одређених одредби Закона о одбрани и Предлог за оцену уставности одређених одредби Закона о Безбедносно-информативној агенцији (БИА).

Повереник је у мају, након усвајања Закона о изменама и допунама Закона о одбрани и Закона о изменама и допунама Закона о БИА најавио да ће тражити оцену уставности ових закона, што је сада и учинио.

Наиме, након измена спроведених наведеним законима Министарство одбране и Војска, као и БИА практично су изузети из јединственог система слободе приступа информацијама уређеног Законом о слободном приступу информацијама од јавног значаја, као јединственог система заштите тајних података уређеног Законом о тајности података.

Одредбе које предвиђају да на предлог Министарства одбране Влада "ближе уређује" податке који се "штите", односно "не могу учинити доступним јавности", као и одредбе којима се неки документи БИА класификују по врсти а не с обзиром на садржину, не само да су супротне одредбама оба поменута закона чиме се нарушава јединство правног система, него и супротне члану 51. Устава Републике Србије којим је одређено да се право на приступ информацијама које су у поседу државних органа остварује у складу са законом.

Спорна одредба чл. 102. Закона о одбрани није у складу ни са чланом 41. Устава Републике Србије, којим је прокламовано да је Војска Србије под демократском и цивилном контролом, јер отвара могућност да се права јавности ограничавају, чак и искључују и мимо критеријума и услова утврђених Законом о слободном приступу информацијама и Законом о тајности података.

Одредбе члана 20в Закона о БИА којима се уређује обрада података о личности у поступку безбедносне провере, којима се уз остало предвиђа да директор БИА практично уређује обраду података супротне су члану 42. Устава РС који предвиђа да се обрада података о личности уређује искључиво законом.