COMMISSIONER
FOR INFORMATION OF PUBLIC IMPORTANCE
AND PERSONAL DATA PROTECTION

logo novi


COMMISSIONER
FOR INFORMATION OF PUBLIC IMPORTANCE
AND PERSONAL DATA PROTECTION



logo novi

COMMISSIONER
FOR INFORMATION OF PUBLIC IMPORTANCE AND PERSONAL DATA PROTECTION

Version in Serbian only.

Повереник за информације од јавног значаја и заштиту података о личности поднео је Уставном суду Републике Србије Предлог за утврђивање неуставности члана 45 став 4 Закона о заштити конкуренције.

Реч је о одредби која предвиђа да подаци које "заштити" Комисија за заштиту конкуренције "немају својство информација од јавног значаја у смислу закона којим се уређује слободан приступ информацијама од јавног значаја". Тако се наведени подаци желе у потпуности, независно од околности, искључити од домашаја јавности, што је потпуно супротно решењима из Закона о слободном приступу информацијама од јавног значаја којим се на јединствен начин уређује остваривање права јавности.

У досадашњој пракси Повереник је, имајући у виду међународне стандарде у вези с тим да у случају "сукоба закона" поводом права на приступ информацијама од јавног значаја, закон који уређује то право представља леx специалис односно има предност, а посебно од изричите одредбе нашег Закона о слободном приступу информацијама по којој се права из тог закона могу изузетно подврћи ограничењима прописаним само тим законом, одлучујући по жалбама заузимао став у корист права јавности и у вези са поменутим "заштићеним" информацијама. Ради се о ставу да се у сваком конкретном случају мора ценити могућност ограничавања права јавности, а да се то право никад не може унапред, априори искључити.

Али, независно од поступања Повереника, присуство наведене одредбе Закона о заштити конкуренције у правном поретку објективно изазива сукоб закона, доводи у питање Уставом зајемчено јединство правног система, и самим тим производи конкретне дилеме код поступајућих органа.

Осим тих проблема, присуство овакве одредбе у правном поретку неизбежно асоцира на могуће злоупотребе, односно стављање те одредбе у функцију нелегитимних интереса, нпр. корупције. С тим у вези, повереник подсећа на већ фамозни Уговор о пружању услуга управљања Железаром Смедерево са ХПК  МАНАГЕМЕНТ из Београда и ХПК ЕНГИНЕЕРИНГ Б.В. из Амстердама. Тада су надлежни, позивајући се на одредбу Закона о заштити конкуренције, увид у садржину овог уговора закљученог са екипом контраверзних бизнисмена, ускратили и јавности и Поверенику. Иако је још приликом потписивања уговора најављено да ће бити доступан јавности, чак и данас, и поред налога Повереника и након што је од закључења уговора прошло више од три године, а Железара Смедерево прешла у страно власништво, јавност није добила информације о садржини Уговора, међусобним обавезама уговорних страна и ефектима. Само незванично, али прилично поуздано, у јавност су стигли подаци да су ефекти уговора били катастрофални и да је та година пословања извесно једна од најгорих у историји Железаре. Информације о евентуалној користи коју је неко од тога имао, као и одговорности, изостале су потпуно.